Oana vorbeşte despre Atelierul Produselor Creative (APC)

vinieta_webbeeOana Filip este director de programe al Asociaţiei Industriilor Creative din Iaşi, una dintre puţinele entităţi locale – poate chiar singura, care reuşeşte să pună faţă în faţă tineri creativi cu mentori experimentaţi din diferite domenii ale industriilor creative. Prin Atelierul Industriilor Creative, asociaţia se distinge de celelalte organisme, pentru că în urma celor cinci zile de training şi mentorat din cadrul atelierului, multe proiecte devin produse creative.

Cu cîteva zile înainte de cea de-a treia ediţie a APC, Oana a fost amabilă, a închis pentru cîteva minute telefonul care suna în continuu şi a povestit despre ce este vorba cu aceste ateliere.

Rep: Oana, ce reprezintă pe scurt Atelierul Produselor Creative?

Oana Filip: Atelierul Produselor Creative este un accelerator de startup-uri  prin care încurajăm şi susţinem activ antreprenorii care vor să­-şi facă un business în fashion, design, IT, games. Practic, într-unul din cele treisprăzece subsectoare ale industriilor creative.

Rep: Peste cîteva zile are loc a treia ediţie. Ce aţi pregătit diferit de aceasă dată?

O.F.: Depinde la ce ne raportăm cînd spunem ce am pregătit diferit.  Din punct de vedere al efortului de comunicare, a fost diferit faptul că am convins foşti participanţi la atelier şi ambasadori ai acestui program să se filmeze, să facă un video testimonial şi să spună sau, practic, să facă un call to action către creativi, să-i încurajeze să se înscrie la acest accelerator.  Din punct de vedere al recrutării, am încercat să suplementăm cu o etapă şi să facem o întîlnire preliminară între mentori şi echipele participante. Mai mult decît atît, cred că diferit e şi faptul că încercăm să avem mentori şi din afara Iaşului, care au experienţă în domenii cît mai diverse. De data asta îl aducem pe Cristian Olăraşu de la Good Momming!, care a făcut pitch în faţa unor investitori de renume cel  puţin european, dacă nu mondial, sau Monica Jitariuc de la The Practice, cea mai premiată agenţie de PR din România.

426198_539275486099356_1864217135_n

Rep:  Păstraţi legătura cu echipele care au participat la ediţiile trecute?

O.F.: Da, păstrăm legătura cu echipele de la celelalte ediţii, bineînţeles cu echipele care vor să păstreze şi ele legătura cu noi, care încearcă în continuare să îşi dezvolte produsul creativ. Dacă e să mă raportez la un singur exemplu, le-aş menţiona pe fetele de la echipa Upside Down. Ele au participat la prima ediţie a Atelierului Produselor Creative şi după zece luni de la această implicare în atelier, ne-au căutat şi ne-au spus că vor să îşi lanseze magazinul electronic şi au nevoie de ajutorul nostru. Acesta e genul  de relaţie pe care vrem să o dezvoltăm cu echipele, să reprezentăm şi după finalizarea atelierului un suport practic în dezvoltarea produsului lor.  Ca să ofer şi un insight, Upside Down este un magazin electronic care comercializează accesorii realizate din materiale neconvenţionale:  din tetrapac, din bannere, din cauciuc.

Rep: A evoluat vreun proiect dintre cele pregătite în cadrul atelierelor?

O.F.: M-aş referi tot la echipa Upside Down, pentru că a a avut evoluţia cea mai concretă, ca să spun aşa. Mai există două echipe care lucrează în prezent la dezvoltarea produselor lor, este vorba despre Namogo, cu produsul Congruence, care reprezintă o platformă de matchmaking între mentori şi mentees şi echipa Everconf, care vor să facă un produs de prezentare, practic este  vorba de un mobile app pentru speakerii care livrează discursuri la conferinţele mari şi foarte mari cum ar fi cele de la TED. Dar, revenind, Upside Down cred că  a avut şi are evoluţia cea mai mare şi care, à la longue, vor să facă ceva concret din acest business şi chiar să trăiască din el. Momentan, fetele sînt şi la facultate, una dintre ele este la masterat şi le este destul de dificil să gestioneze business-ul, dar şi-au angajat o croitoreasă, au un sediu, şi-au depus actele şi acum au o asociaţie. Lucrurile par că sunt pe făgaşul cel bun.

525511_341613865935452_1901781926_n

Rep:  Ce planuri aveţi cu APC?

O.F.: Planuri foarte mari :),  avînd în vedere cum am iniţiat noi acest program, ce ne-am propus cu el, nu pot să spun decît că ne dorim foarte mult să participe şi creativi din alte subsectoare.  Cînd spun alte subsectoare, mă refer la faptul că la primele două ediţii, şi chiar la ediţia a treia, participă mulţi din zona de IT. Este foarte bine, Iaşul este recunoscut ca un punct actractiv din această perspectivă şi există, nu ştiu, peste patruzeci sau cinzeci de firme, dacă nu mă-nşel, care activează  în software development –  programare, însă noi de dorim la fel de mult să avem şi tineri antreprenori, sau nu nu musai tineri, care vor să dezvolte produse şi de exemplu în zona de fashion, de copywriting, de design. Ideea este că surpriza plăcută de la ediţia a treia e  reprezentată tocmai de o echipă formată din doi jurnalişti şi un ilustrator. Vor să facă o platformă multimedia online,  bazată pe jurnalism alternativ şi pe follow up. E o idee foarte interesantă şi suntem foarte curioşi să vedem cum o să evolueze la Atelierul Produselor Creative, care va începe în nu mai puţin de două săptămîni. Una  peste alta, planuri mari, nu doar la nivel de Iaşi, ci la nivelul întregii ţări, ne dorim foarte mult să duplicăm evenimentul şi programul în oraşe cum ar fi Braşov, Cluj, unde deja am iniţiat nişte discuţii în acest sens şi, ce e sigur, e că suntem foarte convinşi de impactul pozitiv pe care îl avem făcînd acest accelerator şi de faptul că teoria bulgărelui de zăpadă îşi dovedeşte încă o dată utilitatea.

13 aprilie 2013

Un răspuns la „Oana vorbeşte despre Atelierul Produselor Creative (APC)

  1. Pingback: Oana Filip — De ce e bine să ne oprim?·

Lasă un comentariu